Gå til indhold
Menu
  • Mine medarbejdere
  • Min organisation
  • Min udvikling
  • Artikler
  • Publikationer
  • Podcasts
  • Videoer
  • Værktøjer
  • Artikelsamlinger
  • Lydbøger
  • Arrangementer
  • Om Væksthus for Ledelse
  • Nyhedsbrev hver fredag
  • Skriv en artikel til Lederweb
  • Kontakt os
Vores nyhedsbrev udkommer hver fredag Tilmeld dig her
  • MUS
  • Publikationer fra Væksthus for Ledelse
  • Psykologisk tryghed
  • Relationel koordinering
  • Social kapital
  • Rekruttering, fastholdelse og motivation

Q&A: Spørgsmål og svar om Ledelsesugen

De mest stillede spørgsmål og svar om Ledelsesugen.

Grafik af ledelsesugen

Hvad er ledelsesugen? 

Ledelsesugen sætter ekstra fokus på ledelse i den offentlige sektor. Ledelsesugen afholdes i uge 44. Ugen henvender sig til ledere i kommuner og regioner samt til stabsfunktioner, der understøtter ledelse, forskningsinstitutioner, ledelseseksperter og lederforeninger.

Ledelsesugen har et nationalt program med arrangementer i uge 44, som alle kan tilmelde sig. Mange arbejdspladser i kommuner og regioner holder også arrangementer og andre ledelsesaktiviteter selv for deres ledere og medarbejdere i Ledelsesugen.

Du kan løbende finde ledelsesinspiration på Lederweb og LinkedIn samt i vores nyhedsbrev. Vi lægger nye ting ud hele året – ikke kun i uge 44.

Bag Ledelsesugen står Væksthus for Ledelse, som er et partssamarbejde mellem Forhandlingsfællesskabet, KL og Danske Regioner. Læs mere om Væksthus for Ledelse her:

Læs om Væksthus for Ledelse

Hvordan tilmelder jeg et arrangement?

Har du et arrangement for ledere i kommuner og regioner? Det kan være en workshop, et lokalt drop-in-arrangement, en samtalesalon, et webinar, en podcast, et inspirationsmøde eller noget andet. Så kan du ansøge om at få det med i Ledelsesugens nationale program, hvor ledere finder relevante events.

Læs mere om kravene til arrangementer, ansøgningsfristen og hvordan du sender din ansøgning her: Tilmeld arrangement

Har ledelsesugen et tema?

Ledelsesugen vil tage afsæt i pejlemærkerne i Væksthus for Ledelses strategi. Ledelsesugen vil blive bygge op om de temaer, som bliver belyst i projekter i Væksthus for Ledelse, da de udspringer af konkrete problemstillinger og ledelsesudfordringer fra ledernes hverdag.

Pejlemærkerne i Væksthus for Ledelses strategi er:

  1. Arbejdskraftudfordringen: At kunne tiltrække og tilknytte medarbejdere på alle niveauer
  2. Ledelse af fleksibilitet og forventninger
  3. Diversitetsledelse og inklusion
  4. Lederens egen trivsel
  5. Faglig ledelse og ledelse på tværs
  6. Grøn omstilling og klima
  7. Kunstig intelligens – AI
  8. Datainformeret ledelse.

Hvad sker der i ledelsesugen? Hvor finder jeg aktiviteterne?

Ledelsesugen foregår både nationalt og lokalt i uge 44. Nationalt har Ledelsesugen et program med arrangementer om ledelse, som alle kan tilmelde sig.

Lokalt sætter mange kommunale og regionale arbejdspladser fokus på ledelse i deres egen organisation i Ledelsesugen. Tag fat i din lokale HR (eller andre, der arbejder med ledelse i din organisation) og hør, om I laver ledelsesaktiviteter hos jer i uge 44.

Hvornår kommer det nationale program?

Det fulde program er klar i starten af september. Du tilmelder dig de enkelte aktiviteter via Ledelsesugens kalender, som bliver tilgængelig i løbet af sommeren 2025. Tilmeldingsfrist afhænger af det enkelte arrangement og fremgår via tilmeldingslinket.

Min arbejdsplads vil gerne holde et arrangement, som andre ledere kan deltage i. Hvordan får vi arrangementet i kalenderen?

Ledelsesugen er ikke kun en mulighed for, at ledere i kommuner og regioner kan blive inspireret af eksperter og forskere inden for offentlig ledelse. Det er også en anledning til, at ledere kan inspirere hinanden på tværs af niveauer og sektorer.

Hvis din arbejdsplads overvejer at holde et arrangement, som kan have relevans for andre ledere i kommuner og regioner, så tag fat i os på info@lederweb.dk. Så vender vi mulighederne.

Jeg har problemer med at tilmelde mig et arrangement – hvem skal jeg kontakte?

Hvis tilmeldingen driller, skal du tage fat i den organisation, konsulent el.lign., der står bag arrangementet. Det er den enkelte arrangør, som står for tilmelding og andet praktisk ifm. deres arrangement. Ledelsesugen samler alle arrangementer i uge 44, men har ikke adgang til at se tilmeldte, yde teknisk support etc. på det enkelte arrangement. Kan du ikke få kontakt til arrangøren, så tag fat i os på info@lederweb.dk.

Kan jeg se arrangementerne efter Ledelsesugen?

Nogle af de virtuelle arrangementer i uge 44 bliver optaget, så du har mulighed for at se dem efterfølgende på Lederweb.dk.

Hvor holder jeg mig opdateret om Ledelsesugen?

Du kan følge med i, hvad der kommer til at ske i Ledelsesugen ved at besøge Lederweb.dk. Du kan også tilmelde dig Lederwebs nyhedsbrev eller følge Væksthus for Ledelse på LinkedIn eller Facebook.

Vi lægger løbende teasere ud for arrangementer i uge 44. Du kan også søge på #ledelsesugen på LinkedIn, hvor andre ledere, organisationer, eksperter etc. skriver om Ledelsesugen.

Hvorfor skal jeg deltage i Ledelsesugen?

Ledere har travlt. Og derfor kan det i en hektisk hverdag være svært at prioritere ledelse som en faglighed, der skal trænes og udvikles. Ledelsesugen kan være med til at sætte spot på aktuelle ledelsesmæssige temaer, som klæder ledere på til de aktuelle behov og udfordringer, udvikling og politiske dagsordner. Ledelsesugen kan bruges som en viden- og inspirationsindsprøjtning om ledelse og skabe et rum for udviklende dialoger om ledelse og udveksling af praksiserfaringer lokalt i kommuner og regioner og på tværs.

Ledelsesudvikling er noget, der sker året rundt og ikke kun i uge 44. Men ved at prioritere tiden og fokus på ledelse, kan der opnås vigtige erfaringer med ledelse som en faglighed, der kan bidrage til, at refleksion, debat og dialog om ledelse bliver en fast og naturlig del af hverdagen, hvis den ikke allerede er det.

Ledelsesugen vil derfor opfordre til at bruge uge 44 som en anledning til at sætte ekstra fokus på ledelse ved fx at afsætte tid til at drøfte ledelse i jeres organisation. Det kan I gøre på mange forskellige måder. Og I kan let skalere op eller ned afhængig af størrelsen på jeres organisation og ressourcer til at løfte opgaven.

Hvor kan jeg komme med ideer og ris og ros til årets Ledelsesuge?

Vi vil altid meget gerne høre fra dig. Hvis du har lyst til at dele din oplevelse med deltagelse på dette års ledelsesuge, kan du sende din ris eller ros direkte til info@lederweb.dk.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål, så er du altid velkomment til at skrive til os på info@lederweb.dk.

Tilbage til Ledelsesugen
Tilmeld et arrangement

Væksthus for Ledelse er et samarbejde mellem KL, Danske Regioner, Forhandlingsfællesskabet og Akademikerne. Parterne vil igennem fælles udviklingsprojekter i Væksthus for Ledelse bidrage til et målrettet og systematisk arbejde mod stadig bedre ledelse i kommuner og regioner.

  • Om Væksthus for Ledelse
  • Nyhedsbrev hver fredag
  • Skriv en artikel til Lederweb
  • Kontakt os
  • Bøger om ledelse
  • Persondatapolitik
  • About Væksthuset in English